En trend som hämtats hem från USA och andra delar av världen är detta med “Supperclub”. En supperclub innebär att man driver en liten restaurang i sitt eget hem. Trenden har även kommit till Sverige och det finns numer appar för ändamålet, appar genom vilka man kan marknadsföra sig och bjuda in gäster. En rolig ide. En annan stark trend är gårdsrestauranger som finns i anslutning till bondgårdar och platser där man bedriver livsmedelsförädling och andra livsmedelsrelaterade aktiviteter. I vanlig ordning finns det vissa regler och byråkratiska skrivelser kring detta med hemmarestauranger. Reglerna beror på i vilken omfattning verksamheten bedrivs. Kanske bedriver man verksamheten i en ytterst begränsad skala med matservering nån enstaka gång i månaden och då behöver man inte registrera sin verksamhet. De myndigheter som behöver underrättas i de fall man bedriver en större verksamhet är livsmedelsverket och även skatteverket eftersom det då är fråga om ett företagande
Myndigheternas regelverk kring hemmarestauranger
Det finns inte någon vedertagen tolkning kring detta med hemmarestauranger i dagsläget eftersom fenomenet är relativt nytt. Man gör ändå säkrast i att kolla upp vad som gäller för den egna verksamheten. Livsmedelsverket har speciella regelverk för hanteringen av livsmedel till exempel. Det är viktigt med hygien och råvaror. Bedrivs verksamheten i en större skala kan det även bli fråga om kontroller av utrustning, den typen av kontroller kan göras av hälsovårdsmyndigheten. Har man planer på att driva en hemmarestaurang kanske man gör det “mest på kul” och håller sig till en mindre skala, för nöjes skull. I annat fall behöver man till exempel installera ett flertal kylar och frysar för förvaring av olika typer av livsmedel. Man måste även ha skilda skafferier för torrvaror, grönsaker och så vidare. Ett komplicerat upplägg således och det är knappast det man har i åtanke när man planerar en liten hemrestaurang. Men kolla upp regelverket för just er ide så att ni håller er inom ramarna för vad som räknas som hobby verksamhet.
Från supperclub till restaurang
Hur ambitiös man vill vara när det gäller sin restaurangverksamhet är förstås en smaksak. Trerätters-meny eller buffé? Veganskt eller älgkött? Kanske man avskiljer ett speciellt rum för sin restaurang. Möblera upp med bord och stolar och köp en soffa billigt för lite social samvaro och mingel. Marknadsföringen av hemmarestaurangen kan man göra via till exempel en blogg eller webbsida. Man ska även utnyttja sociala media som Instagram, Twitter och Facebook och naturligtvis ska man använda sig av de appar som tagits fram för den här typen av verksamhet. Mat måste alla ha. Till och med mackarna tjänar nu mer pengar på försäljningen av snabbmat, än på drivmedel. Verksamheten kan alltså gå väldigt bra om man marknadsfört sig ordentligt och är bra på det man gör. Vill det sig väl kanske man får utöka sina lilla supperclub till en riktig restaurang så småningom. Det viktigaste är dock att man tycker att det är roligt.